Tuesday, April 24, 2012

cara mudah tangani HISTERIA


pernah tak anda mendengar tentang kejadian HISTERIA yg sering terjadi biasanya dlm kalangan pelajar (terutamanya di asrama)? teringat dulu masa duduk asrama, pernah juga berdepan dengan kejadian HISTERIA ni.
mitos HISTERIA terjadi biasanya pada tahun ganjil, dan dekat dgn waktu peperiksaan, tetapi tidak diketahui sejauh mana kebenarannya.
di sini aku nak kongsi sikit cara mudah dan berkesan tangani HISTERIA.. cara ni aku dapat dari seorang ustaz masa tengok rancagan MHI pagi tadi.. sebelum tue nak kongsi sikit persamaan punca-punca HISTERIA dari sudut psikologi dan juga islam :-

---> HISTERIA biasanya terjadi apabila seseorang itu berada dlm keadaan terlalu SEDIH, KECEWA, RESAH, NAFSU SEKSUAL yg terlalu tinggi dn sebagainya.

Cara Mengatasi HISTERIA :-

----> genggam tangan kanan anda, dan baca lafaz BISMILLAH
----> masih menggenggam tangan kanan anda, baca BISMILLAH HI MASYA ALLAH (baca 3kali)
----> tiup di genggaman tangan kanan anda tadi
----> tepukkan tangan kanan anda ke bahagian belakang mangsa (dibahagian antara dua tulang belikat)
----> minta mangsa mengucap, jika mangsa mampu mengucap dgn betul, maknanya mangsa sudah pulih dr gangguan jin..

mudah bukan??

lepas nih, x perlu lagi picit ibujari mangsa menggunakan lada hitam, tepuk atau pukul mangsa di bahagian tidak sepatutnya kerana JIN hanya akan masuk ke dalam badan manusia melalui bahagian belakang badan (di antara dua tulang belikat)

harap cara ini memberi manfaat kepada guru2 yg sering berhadapan dgn pelajar yg HISTERIA ataupun rakan2 yg ingin membantu mereka yg terkena HISTERIA.. terimakasih



No comments:

Post a Comment