Monday, April 2, 2012

nota buat adik

assalammualaikum sayang..
sebenarnya saat tinta ini ditulis, kakak tidak tahu arah mana harus kakak layangkan warkah yg tidak seberapa.. kakak hnya menulis dari kacamata seorang kakak, yg sedang melihat adiknya di rundung duka.. mungkin adik tidak mengenali kakak, tidak mengapa sayang.. mungkin adik tidak menyedari coretan kakak ini buat adik, tidak mengapa kakak tidak akan berkecil hati. kakak mencoret sekadar ingin membantu, jika ada jiwa-jiwa yg sedang terluka, jika ada jiwa-jiwa yg sedang di uji singgah di blog kakak yg telah lama menyawang ini.. semoga tulisan kecil kakak ini sedikit sebanyak mampu meredakan kelukaan di hati adik..

wahai adik sayang,
apa yang boleh kakak kongsikan disini,, Allah itu Maha Kuasa, dan Dia mengetahui segala yang tersirat dan tersurat di sebalik perjalanan kehidupan seorang makhluk bernama manusia.. percayalah sayang, di sebalik kedukaan, pasti ada hikmah yang menanti.. cepat atau lambat, hikmah itu pastikan muncul juga.. 

adik yg sedang berduka,
berbaik sangkalah kepada Allah,, kerana ketika Allah mendatangkan ujian kepada hamba-Nya, Dia tahu ujian itu tidak kan melebihi tahap kemampuan hambanya.. dengan ujian dan dugaan yang diturunkan kepada kita mahkluk yang bernama manusia juga merupakan satu platform terbaik buat kita untuk mengangkat darjat kita disisi-Nya, dengan syarat kita sebagai hamba benar-benar redha dan ikhlas menerima ujian yang diturunkan kpd kita...  Insyaallah..


adik yg di rundung kesedihan,
kakak pernah melalui saat getir kehilangan orang yg disayang.. hilang lenyap terus hingga kakak tidak berpeluang berjumpanya lagi di mana-mana tempat di dunia ini.. malah, wujudnya blog ini juga dahulu, adalah kerana dia.. di blog ini kakak curahkan segalanya.. tentang gelodak perasaan kakak, tentang kerinduan kakak,, tentang kegundahan hati kakak..


wahai adik yang manis,
setahun lamanya kakak mengambil ruang dan masa untuk benar-benar redha dan terima ketentuan ilahi,, seikhlas hati kakak.. sungguh kerdil rasanya bila mengenang masa lalu yg banyak kakak abaikan semata-mata memenuhi tuntutan hati yang tak rela dgn perpisahan abadi ini.. sungguh tipis rasanya iman kakak waktu itu, yg tidak segera menerima ketentuan Allah seikhlas hati kakak.. astragfirullahallazim..

dan alhamdulillah,, tiga tahun telah pun berlalu.. kakak berjaya bangkit dari kesedihan masa lalu kakak,, alhamdulillah.. sehingga kini,, hubungan kakak dengan keluarga arwah juga sangat akrab,, alhamdulillah.... kakak kini mempunyai keluarga lain yg ikhlas menyayangi diri kakak selain keluarga kakak sendiri.. alhamdulillah... dan kini kakak juga telah menemui penutup bagi segala kedukaan yg pernah kakak lalui.. alhamdulillah Ya Allah.. kakak telah bertemu dgn imam kakak, dan insyaallah kakak juga berdoa agar Allah pertemukan adik dengan imam adik kelak..


wahai adik yg berduka,
mungkin pengalaman kakak tidak sehebat mana.. mungkin kelukaan kakak tidak sedalam kelukaan hati adik dan tidak sehebat pengalaman insan lain.. namun kakak bersyukur sayang,, kerana dengan pengalaman inilah yang banyak mengajar kakak.. kakak pernah merasai kehilangan,, kakak pernah melakukan kesilapan,, namun kuasa Tuhan memang tiada tandingan,, dan alhamdulillah,, sekarang kakak sedang meniti kebahagiaan.. Syukur Ya Allah..


duhai adik,
kakak memang tidak mengenali adik secara peribadi, namun kakak tetap mencoret atas dasar tanggungjawap dan kasih dr seorang kakak kpd adiknya.. biarlah, pengalaman kecil kakak ini mampu memberi jiwa kpd diri adik yg adik rasakan sedang mati sekarang.. biarlah, coretan kakak mampu menyiram ketenangan dlm hati adik yg terluka.. apa yg boleh kakak katakan,, semoga adik tabah menghadapi dugaan ini.. anggaplah dugaan ini sebagai ruang dan peluang buat adik memperbaiki kelemahan diri.. insyaallah,, suatu hari nanti,, ada hikmah pasti menanti.. 


adik yg sedang di duga,
menangislah sepuas hati adik hari ini, lepaskanlah segala kekecewaan dn kelukaan hati adik hari ini, agar esok, adik tidak akan meratapinya lagi.. janganlah adik mengulangi kekhilafan kakak yg lambat menerima ketentuan Ilahi.. perdekatkan diri adik dgn Sang Pencipta agar adik tidak merasa sepi sendiri.. percayalah, jika adik kekal begini, meratapi satu babak yg Tuhan telah tetapkan dlm episod perjalanan kehidupan adik, akan ada insan yg lebih terseksa.. saat adik merasa goyah dn putus asa, pandanglah wajah ibuayah adik agar adik lekas sedar, ada insan yg menyayangi adik dan insan itu pastikan kecewa andai adik terus begini.. lekaslah bangkit sayang, agar kekuatan adik harini menjadi sumber inspirasi buat beribu lagi hati yg berduka di luar sana.. andai adik kuat di sini, si dia yg jauh di sana pastikan tersenyum dan berbangga dgn kecekalan hati adik..


akhir kata buat adikku yg sedang berduka,
maafkan kakak andai coretan ini mengganggu mu sayang.. kakak menulis bukan hanya untuk adik, tp untuk kakak juga andai satu hari nanti kakak di uji lagi.. salam sayang buat semua hati yg sedang di duga...



















No comments:

Post a Comment